اشتغال بعنوان هنرمند جلوه های بصری

  • اشتغال بعنوان هنرمند جلوه های بصری
[fancy_heading h1=”0″ style=”line”][/fancy_heading]

عنوان شغل: هنرمند جلوه های بصری

ماهیت این شغل: تولید جلوه های ویژه، انیمیشن و انجام تمیزکاری های بصری برای فیلم های سینمایی و آگهی های بازرگانی از کارهای هنرمندان و سرپرستان جلوه های بصری است. یک روز، ممکن است شما نظارت بر فیلمبرداری پلانی را داشته باشید که بعدا برای استفاده در فیلم اصلی بکار خواهد رفت. روزهای بعدی را پشت میز کامپیوتر، مشغول به ساخت دنیایی کاملا متفاوت (مثل دنیایی که در فیلم آواتار ساخته شد) سپری می کنید.

حقوق و دستمزد: درآمد متفاوت است، بستگی دارد که آیا شما استخدام یک شرکت، یک استودیو و یا بصورت مستقل کار می کنید. به طور معمول، کارهای آگهی بازرگانی کوتاه مدت دستمزد بیشتری دارند، اما سریالها و برنامه های تلویزیونی و تولید فیلم امنیت شغلی را فراهم می کنند. به گفته ی آقای جِفری اِی اُکون (Jeffrey A. Okun) رئیس انجمن جلوه های بصری وقت (زمان نوشته شدن این مقاله – ۲۰۱۰)، سرپرستان رده متوسط جلوه های بصری درآمد متوسط هفته ای ۲۵۰۰ دلار آمریکا را دارند (این مبلغ برای سال ۲۰۱۰ است) ، سرپرستان رده بالاتر می توانند دستمزدهای ده ها هزار دلار برای یک هفته را درخواست کنند.

جِفری اِی اُکون

ساعات کاری: روزهای کاری معمولا حداقل ۱۰ ساعت طول می کشد. مهلت انجام کارها بسیار فشرده و به ندرت قابل تغییر می باشند. خیلی از هنرمندان می گویند که در طول شب کار می کنند تا بتوانند پروژه را سر وقت تحویل دهند. هنرمندان جلوه های بصری بخاطر نبود نماینده و اتحادیه ای برای تنظیم ساعات و شرایط کاری رنج می برند.

مزایا: هنرمندان و سرپرستان شاغل در شرکت های پس از تولید (post-production) معمولا حقوق و دستمزد دریافت کرده و مشمول بیمه درمانی و مزایای بازنشستگی هستند. افراد مستقل می توانند بیمه ی خود را از طریق انجمن جلوه های بصری که یک انجمن صنعتی است دریافت کنند.

انگیزه های دیگر: از آنجایی که انجام پروژه ها نیازمند کار دیروقت یا شبانه می شود، وعده های غذایی به حساب سفارش دهنده یا مشتری نوشته می شود. مسافرت نیز بخشی از این کار است. و در برخی موارد، هنرمندان می توانند فیلم را قبل از اکران تماشا کنند.

بهترین بخش کار: اریک آلبا (Eric Alba)، یک هنرمند جلوه های بصری مستقل که در سریال های تلویزیونی علمی تخیلی از جمله “پیشتازان فضا: نسل بعدی” (Star Trek: The Next Generation) می گوید؛ کار در کنار مجموعه مشاهیر این صنعت، گاهی همراه با بازیگران مشهورهیجان انگیز است. وی در ادامه می گوید؛ در بهترین روزها، من سر صحنه چندین خودرو منفجر می کنم، کسانی که علاقمند به زیبایی کار دفتری در دفاتر پس از تولید هستند همچنین اغلب با دفتار بسیار جالب مجهز به کنسول بازی های ویدئویی و مجله های پر از تصاویر شخصیت های معروف هست مواجه می شوند.

اریک آلبا سر صحنه بعنوان هنرمند جلوه های بصری

بدترین بخش کار: برخورد با مشتریان دشواری های خود را دارد، به ویژه مشتریان کارهای تبلیغاتی که فقط یک ایده مفهومی از چیزی که می خواهند را دارند. کریس وِلز (Chris Wells) سرپرست جلوه های بصری از شرکت هیدرولیکس (Hydraulx) در سانتا مانیکا می گوید؛ شما مجبورید با پرسیدن کلی سوال انتزاعی در عمق فکر مشتری حفاری کرده و به پالِت و حال و هوای چیزی که می خواهد برسید، که می تواند شامل کلی آزمون و خطا شود. تمایل به نقل مکان بسیار مهم است، مثلا در آمریکا فقط تعدادی از شهرها و ایالتها انگشت شماری مانند؛ لس آنجلس، نیو یورک، شیکاگو، ونکووِر، بریتیش کلمبیا و سان فرانسیسکو هستند که شانس کار کردن در این زمینه در آنها وجود دارد. ساعت های طولانی می تواند روابط شخصی هنرمند را ویران کند. آقای آلبا می گوید؛ من اسم این کار را “بیوه ساز” گذاشتم.

تحصیلات/مدارک: مارک توبین (Mark Tobin) مدیر عامل دفتر شرکت مووینگ پیکچرز (The Moving Picture) در لس آنجلس می گوید: در برخی از دانشگاه ها رشته های انیمیشن و جلوه های بصری ارائه می شود، اما یک مدرک یا گواهی مورد نیاز نیست. مهمترین چیز دید ریزبین هنری می باشد، مانند نور، سایه و بافت. شما می توانید دانش فنی را آموزش دهید، اما نمی توانید نوع نگاه و دید را آموزش دهید. مهم این است که از درب ورودی رد شده و شروع کنید. تازه واردان معمولا بصورت کارآموز وارد این صنعت می شوند – گاهی هم بدون دستمزد. تخصص در نرم افزارهایی چون اوتودسک مایا (Autodesk Maya) و ادوبی فوتوشاپ (Adobe Photoshop) کمک می کند. یک ریل (reel) قوی (یک ویدئوی کوتاه که کلیپ هایی از نمونه کارهای هنرمند را نشان می دهد) بسیار مهم است. از آنجایی که این یک صنعت گروهی است، ارتباطات هم می تواند موثر باشد.

استخدام: نحوه ی استخدام در این صنعت دوره ای بوده و به بودجه ی استودیوهای فیلم سازی و اشتهای آنها برای استفاده از جلوه های بصری برای گسترش گره خورده است. با توجه به اداره آمار نیروی کار (آمریکا)، انتظار می رود اشتغال برای هنرمندان و کارگران مرتبط تا سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲% همگام با دیگر مشاغل افزایش یابد.

مترجم: محسن قهرمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا