افتر افکت چیست؟

  • افتر افکت چیست؟
[fancy_heading h1=”0″ style=”line”][/fancy_heading]

آخرین ویرایش این مقاله: ۱۳۹۵/۰۶/۱۲

ادوبی افتر افکت (Adobe After Effects) یک نرم افزار دیجیتالی در زمینه ساخت جلوه های بصری، موشن گرافیک و کامپوزیت است که توسط شرکت ادوبی توسعه یافته و در مرحله ی پس از تولید پروسه ساخت فیلم و تولیدات تلویزیون استفاده می شود.
در کل روش و شیوه کاری افتر افکت مشابه به بیشتر نرم افزار های ویرایش فیلم است. هر پروژه شامل فایل های رسانه (صدا، فیلم، عکس و…) است که در تایم لاین بصورت لایه مرتب می شوند.

  • تاریخچه مختصر

افتر افکت در اصل توسط شرکت علم و هنر (Company of Science and Art) در پراویدنس (Providence) مرکز ایالت رود آیلند (Rhode Island)، ساخته و منتشر شد. نسخه ی ۱٫۱ آن در ماه می سال ۱۹۹۳ ارائه شد. سپس شرکت علم و هنر به همراه افتر افکت توسط شرکت آلدوس (Aldus Corporation) در جولای سال ۱۹۹۳ خریداری شد که تا ماه می سال ۱۹۹۴ نسخه ی ۲٫۰٫۱ افتر افکت به بازار ارائه شد. و در نهایت در سال ۱۹۹۴ شرکت ادوبی (Adobe Systems Incorporated) نرم افزار افتر افکت را از شرکت آلدوس خریداری کرده و با ارائه ی نسخه ی ۳ در اکتبر سال ۱۹۹۵ در روند پیشرفت این نرم افزار تا به امروز قدم های بزرگی برداشته است.

توسعه دهنده: شرکت ادوبی
زبان برنامه نویسی: (++C)
سیستم عامل: ویندوز و مک

  • با افتر افکت چه کاری می توانید انجام دهید؟

افتر افکت ابزاری است که نیازمند تخیل می باشد. اگر به این فکر می کنید که چگونه می توان در افتر افکت تدوین کرد، به احتمال زیاد در اشتباه هستید. افتر افکت همانند بوم نقاش خالی و مقداری رنگ است، این شما هستید که تصمیم می گیرید چه چیزی را با آن خلق کنید.

با افتر افکت می توانید به آسانی ترکیب بندی (composite) کنید، و با سبک خاصی لایه های دو بعدی را در فضای سه بعدی قرار دهید. با توجه به نیاز کاربر، افتر افکت خدمات متفاوتی را ارائه می دهد. برای مثال، یک هنرمند جلوه های بصری مستقل، ممکن است از افتر افکت فقط برای ترکیب بندی (کامپوزیت) لایه های رندر شده ی سه بعدی استفاده کند. یک تدوین گر ویدئو ممکن است از افتر افکت بیشتر برای ساخت تیتراژ استفاده کرده و یک انیماتور ممکن است از آن برای خلق و متحرک سازی شخصیت های کارتونی استفاده کند. در واقع علت اینکه خیلی از افراد در تعریف توانایی افتر افکت به سادگی به مشکل برمی خورند این است که می تواند کارهای بسیاری را آن هم به بهترین شکل انجام می دهد.

باید در نظر داشته باشید همانگونه که افتر افکت یک نرم افزار خارق العاده است، ولی برای تدوین گزینه ی مناسبی نیست. و این دلیل که در واقع افتر افکت قابلیت پخش ویا ویرایش و چیدمان فایل ویدئویی را مانند نرم افزار های مخصوص این کار ندارد. در زمینه ویرایش، ادوبی افتر افکت معمولا برای اعمال افکت روی فایل ها بعد (after) از تدوین (edit) شدنش آنها استفاده می شود. آیا الان اسم این نرم افزار برای شما معنی پیدا کرده؟

با توجه به این که فوق العاده کاربردی است، افترافکت درواقع بسیار ساده طراحی و مهندسی شده است. درست مثل هر نرم افزار ویرایش ویدئوی دیگر در دنیا، افتر افکت از سیستم لایه ای استفاده می کند. بهترین روش برای درک کردن آن تصور کردن کاغذهای انباشته روی هم است. کاغذ زیرین بخاطر اینکه پایین تر قرار دارد دیده نمی شود. البته این وقتی است که شما در حال کار روی یک کامپوزیشن دو بعدی هستید.

اگر شما لایه ها را روی سه بعدی تنظیم کنید، می توانید انها را جلوتر یا عقب تر از لایه های دیگر سه بعدی به سمت دوربین سه بعدی حرکت دهید. اگر به نظر پیچیده می آید مثال تصویری زیر را تماشا کنید. وقتی لایه از پشت لایه ی پس زمینه به سمت جلو حرکت می کند، آشکار می شود. وقتی به پشت لایه پس زمینه می رود دیگر قابل مشاهده نیست.

  • بیشتر افراد از افتر افکت چه استفاده ای می کنند؟

مجموعه افکت ها (The Effects Library)

چیزی که افتر افکت را متفاوت تر از باقی نرم افزارهای ویدئویی می کند مجموعه افکت های گسترده ی آن است. صدها افکت از پیش ساخته شده که می توان با ترکیب آنها تعداد نامحدودی از چیزهای ممکن خلاق را ساخت، وجود دارد. این ممکن است به نظر خیلی بهتر از آن که بتوان باور کرد باشد، اما در افتر افکت اگر شما رویاپردازی کنید، می توانید آن را انجام دهید. با هم مروری روی چند طبقه بندی افکت ها می کنیم.

افکت های شبیه سازی شده (Simulation Effects)

تا این لحظه (تاریخ نوشتن این متن) هجده افکت شبیه سازی از پیش ساخته شده در افتر افکت وجود دارد. این افکت های شبیه سازی می توانند برای خلق هر چیزی از باران تا مو استفاده شوند. تمامی این افکت ها دارای تنظیمات و قابل سفارشی سازی هستند. وقتی که آنها را با افکت های دیگر ترکیب کنید، قابلیت آنها را بسیار بالا می برید. در ادامه مثالی از افکت سی سی بارش برف (CC Snowfall) که از پیش در افتر افکت ساخته شده است را می بینید. برای خلق این افکت فقط آن (CC Snowfall) روی لایه ای با همان تنظیمات پیش فرض و بدون تغییر قرار داده شده.

افکت از پیش آماده بارش برف
افکت های استایلایز (Stylize Effects)

افکت های گروه استایلایز در مجموعه افکت های افتر افکت برای بخشیدن استیل و سبک به لایه ها و ویدئوهای شما استفاده می شوند که در صورت نبود، انجام این افکت ها تقریبا غیر ممکن می شد. این افکت های در اصطلاح بکش و رها کن (drag-and-drop) می توانند براحتی دستکاری و مورد تغییر قرار گرفته تا سبک و ظاهر شگفت انگیزی را خلق کنند. افکت های قابل توجه در این گروه بندی (category) شامل افکت شیشه (CC Glass) و پوسترایز (posterize ) هستند. مثال زیر عکسی را با افکت لبه یاب (Find Edges) نشان می دهد.

اعمال افکت (Find Edges) روی یک تصویر
اعمال افکت (Find Edges) روی یک تصویر
باقی دسته بندی افکت ها

علاوه بر دسته بندی های افکت های اشاره شده در بالا، چندین دسته بندی افکت دیگر نیز وجود دارند که هر کدام چیزی متفاوت انجام می دهند. برای مثلا، یک دسته بندی از افکت ها کاملا به انواع اقسام بلرها (blurs) (افکت های محو یا تار کردن) اختصاص داده شده است. دسته بندی اصلاح رنگ (Color Correction category) با افکت هایی که می تواند هر ظاهری که شما تمایل دارید را به تصویر شما بدهد وجود دارد. همچنین دسته بندی پرسپکتیو (Perspective category) نیز وجود داردکه شامل افکت ردیاب سه بعدی دوربین (۳D Camera Tracker) برای سهولت در ردیابی ویدئوی شما وجود دارد. تصویر متحرک زیر افکت لینیر وایپ (Linear Wipe transition) را نشان می دهد. شما می توانید این افکت را در پوشه ترنزیشن (Transition Effects) پیدا کنید.

افکت لینیر وایپ (Linear Wipe) بر روی چند سالید (Solid)

قالب های آماده افتر افکت (Adobe After Effects Templates)

این قالب ها مهمترین دلیل خیلی از تدوین گران برای استفاده از افتر افکت است. شما می توانید تمام دوران حرفه ای خود را صرف توسعه مهارت های خود به عنوان یک طراح حرکت (motion designer) و متحرک سازی کنید. هرچند، تدوین گران و ویراستاران ویدئو با مهلت زمانی انجام پروژه ی کم، ممکن است از زمان یا تخصص لازم برای ایجاد طرح هایی که می خواهند یا نیاز دارند را نداشته باشند. در عوض، طراحان (motion designers) از سراسر جهان پروژه های افتر افکت را طوری خلق کردند که کاربران فقط با جایگذاری فیلم و تصویر و صدای خود، نتیجه های شگفت انگیزی را بدست آورند.

طراحی تیتراژ (Title Design)

با ویژگی های نوشتاری که به خوبی امکانات فتوشاپ هستند، افتر افکت یک برنامه ی فوق العاده برای ایجاد بهترین عناوین و تیتراژها برای ویدئوی شما است. ابزار نوشتاری افتر افکت بسیار مشابه بیشتر نرم افزار های مخصوص نوشتار است. این شامل گزینه های بند و کنترل های سفارشی برای چیزهایی مانند پیشرو و تنظیم فاصله متن می شود. با این حال، چیزی که واقعا قابلیت طراحی و نوشتاری افتر افکت را بالا می برد ابزار متحرک کننده ی عنوان و نوشته است که به کاربران اجازه متحرک سازی خودکار حروف، کلمات، یا خطوط نوشته را با توجه به نیاز پروژه می دهد.

قسمتی از تیتراژ فیلم سینمایی آپارتومان

تمامی افکت های اشاره شده در بالا می تواند روی متن و نوشته هم اعمال شود، پس در واقع هیچ محدودیتی در مورد انواع عناوین و تیتراژ هایی که می توانید در افتر افکت خلق کنید وجود ندارد. با این حال، باید توجه داشته باشید که تاکنون (تاریخ نوشتن این متن) راهی که بتوان متن سه بعدی را با استفاده از افکت های خود افتر افکت نوشت وجود ندارد. بعضی افراد با خلق تکنیک لایه روی لایه (layer stacking) ترفند سه بعدی می زنند، اما خیلی از افراد به سادگی از پلاگین المنت سه بعدی (Element 3D) برای خلق متن ضخیم شده ی سه بعدی استفاده می کنند.

ترکیب بندی (Compositing)

یک نرم افزار ترکیب بندی یا کامپوزیت نرم افزاری است که می توان از آن برای ترکیب چندین فایل (شامل فیلم، صدا، تصویر، رندر سه بعدی و …) برای خلق یه صحنه ی تمام شده استفاده کرد. برای مثال، یک تک پلان دارای جلوه ی بصری نیاز به یک تصویر با پرده سبز، یک پس زمینه، عناصر انفجار، گرد و غبار، و دود دارد تا با ترکیب شدن یک صحنه ی واحد را تشکیل دهد. این امر می تواند در نرم افزارهای تدوین ویدئو بسیار سخت باشد، بنابراین یک نرم افزار مانند افتر افکت می تواند این کار را بسادگی انجام دهد.

[before_after image_before=”143″ image_after=”142″]
لایه های دو بعدی و سه بعدی به اضافه لایه فیلم پرده سبز از نمای کناری

هرچند بیشتر ویراستاران ویدئو از قابلیت کامپوزیت افتر افکت برای پروژه های کم زرق و برق استفاده می کنند. اینکه از افتر افکت برای انجام یک جایگزینی تصویر ساده برای نسخه ی آزمایشی یک محصول و یا ردیابی یک لوگو توسط ردیاب دوربین سه بعدی (۳D camera tracker) استفاده شود غیر معمول نیست.

درست مثل فتوشاپ، لایه های افتر افکت می توانند حالات ترکیبی (blending modes) خاصی را که برای ایجاد تلفیق با لایه ی زیرینش ایجاد کنند. این برای مدل های سه بعدی و طراحی ها از آنجایی که گاهی از ترکیب چندین رندر با عناصر مجزا یک تصویر سه بعدی نهایی تشکیل می شود، عالی است. در این مورد، ممکن است شما لایه ی رندر شده ی سایه (shadow layer) داشته باشید و فقط بخواهید بخش سیاه آن و همینطور لایه ی های لایتی (highlights layer) داشته باشید که فقط بخواهید بخش روشن آن را ببینید.

حالات ترکیبی (blending modes) برای تلفیق همه ی عناصر بسیار مناسب است. در سطح عملی، شما می توانید از حالات ترکیبی برای اضافه کردن عناصر دیگر روی فیلم خود استفاده کنید. یک نمونه برای شما هم قابل تشخیص می تواند باشد، اشعه نور است. با استفاده از حالات ترکیبی (Add) یا (Screen)، کاربران می توانند به راحتی اشعه نور را روی فیلم خود در افتر افکت تلفیق کرده و تصویر زیبایی خلق کنند.

اسکریپت (Scripts)

بر خلاف پلاگین ها (plugins)، اسکریپت کارهایی که افتر افکت قادر به انجام آن نیست را سهل و آسان نمی کند، آنها به سادگی پروسه ای که در حالت عادی برای انجام دستی طولانی است را خودکار انجام می دهند. به عنوان مثال، اسکریپتی به نام ویگل (Wiggle) وجود دارند که جابجایی پیکسلی یا لرزش را به سادگی یک یا دو کلیک خلق می کنند.

اگر شما یک کاربر کارآزموده افتر افکت باشید، شاید برای خلق لرزش یا چیزهای دیگرمشکل خاصی نداشته باشید. اما توانایی خلق چنین چیزی آن هم فقط با چند کلیک پروسه طراحی را بسیار سریعتر می کند. صرف چند ثانیه ممکن است ساعتها کار رو روی پروژه را کم کند.

تعداد زیادی اسکریپت برای اجرای وظایف مختلف دیگر، از جابجایی لایه ها تا رندر کردن کامپوزیشن ها وجود دارند. مهمترین چیزی که هنگام انجام کار تکراری باید به یاد داشته باشید، نگاه کردن به اطراف است… به احتمال زیاد با جستجو، اسکریپتی که بتواند در وقت شما صرفه جویی کند را خواهید یافت.

پلاگین ها (Plugins) افتر افکت را به سطح بالاتری می برند

علاوه بر همه افکت های اشاره شده دربالا، صدها افکت جانبی دیگر وجود دارند که با نصب آنها روی افتر افکت می توان عملکرد آن را حتی بیشتر هم کرد. این پلاگین ها در اصل برنامه های کاربردی کوچک توسعه یافته توسط شرکت های دیگری هستند که می تواند روی افتر افکت نصب و استفاده گردد.

مدل پس از طراحی در تری دی مکس، از طریق پلاگین المنت سه بعدی وارد افتر افکت شده

پلاگین های مختلف زیادی وجود دارند، اما تعدادی از پلاگین های بسیار محبوب در دسترس برای افتر افکت مانند المنت سه بعدی (Element 3D)، پلکسوز (Plexus)، پارتیکیولار (Trapcode Particular)، و آپتیکال فلرز (OpticalFlares) هستند. پلاگین المنت سه بعدی احتمالا قابل توجه ترین پلاگین جانبی است، زیرا به کاربران اجازه می دهد تا مدل های سه بعدی را طراحی یا وارد افتر افکت کرده و داخل آن این مدل ها را رنگ، بافت دهی و نورپردازی کنند. البته جایگزین کاملی برای یک نرم افزار سه بعدی نیست، اما اگر شما گاهی اوقات صرفا با اجسام و مدل های سه بعدی کار می کنید، ابزاری مفید برای بالا بردن سرعت پروسه طراحی سه بعدی است.

  • یادگیری ادوبی افتر افکت

راه میانبری وجود ندارد، لازمه یادگیری افتر افکت صرف زمان است. در حالی که راههای مختلف بسیار زیادی برای فراگیری افتر افکت وجود دارد، بهترین راه از طریق گذراندن یک دوره ی مقدماتی است. وقتی که مبانی آن را یاد گرفتید، فقط شروع به جستجوی موضوعاتی کنید که به آنها علاقه مندید. فکر می کنید که می خواهید موشن گرافیک (motion graphic) طراحی کنید؟ خب، طراحی کنید! می خواهید افکت های جنگ ستارگان را درون خانه ی خودتان در اتاق نشیمن بسازید؟ این کار را هم می توانید انجام دهید!

آیا چیزی هست که افتر افکت نتواند آن را انجام دهد؟

این سوال که انجام چه چیزی در افتر افکت غیرممکن است؟ سخت و پیچیده است؛ در حالی که شما ممکن است قادر به ساخت بسیاری از چیزها در افتر افکت باشید، آن یک ابزار ایده آل برای انجام هر نوع موشن گرافیک و یا جلوه ی بصری نیست. تقریبا برای هر پروژه ای، یک به اصطلاح هک افتر افکتی برای شبیه سازی آن افکت دلخواه وجود دارد. در ادامه به دو چیزی که شما نمی توانید در افتر افکت انجام داده و یا حداقل به خوبی انجام دهید اشاره شده است.

مدل سازی سه بعدی و انیمیشن
مدل سازی در نرم افزار تری دی مکس

با استفاده از المنت سه بعدی، شما می توانید مدل های سه بعدی را وارد افتر افکت کنید، اما وقتی نوبت به متحرک سازی آنها می رسد محدودیت شما نمایان می شود. بنابراین شما هرگز نمی توانید این را جایگزین یک نرم افزار مخصوس مدل سازی سه بعدی و انیمیشن کنید. همچنین شما در نوع و گونه های مدل هایی که می سازید محدود خواهید بود. اگر در مورد طراحی سه بعدی جدی هستید، واقعا نیاز به یادگیری یکی از نرم افزار های ساخت سه بعدی مانند (Cinema 4D) یا (۳Ds Max) و یا (Maya) دارید.

تدوین ویدئو (تا حدی)
نرم افزار تدوین پریمیر پرو

همانطور که در ابتدای این پست بیان شد، افتر افکت یک نرم افزار عالی برای ویرایش صدا و ویدئو نیست. به طور یقین … ممکن است شما قادر به انجام کار در آن باشید درصورتی که مجبور به این کار شدید، اما برای این کار ساخته نشده است. ادوبی افتر افکت وقتی که با یک نرم افزار تدوین جفت شود کارایی بهتری دارد. پریمیر پرو (Premiere Pro) بهترین همخوانی و سازگاری را با افتر افکت دارد، اما شما می توانید از نرم افزارهای دیگری مانند (Final Cut Pro) یا (Media Composer) برای انجام کار استفاده کنید.

اگر همچنان سوالی درباره این که چه کاری با افتر افکت می توانید انجام دهید دارید، مطرح کردن آن در قسمت نظرات باعث خوشحالی ما برای پاسخ دادن به آن خواهد شد.

گردآوری و ترجمه:

سارا آروان

محسن قهرمانی

منابع:

شرکت ادوبی

مدیا کالج

ویکی پدیا

راکت استاک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا