
"تو قرص قرمز را برمیداری، در سرزمین عجایب میمانی، و من به تو نشان میدهم که لانهی خرگوش تا کجا پیش میرود."
مورفیوس به نیو
اصطلاح قرصقرمز به انسانی اشاره دارد که از ماهیت واقعی ماتریکس آگاه است. قرصقرمزها معمولاً انسانهایی هستند که بدن و ذهنشان توسط تیمهای هاورکرافت زایان از نیروگاه آزاد شده است، اما انسانهایی که هنوز به ماتریکس متصل هستند نیز میتوانند از حقیقت آن باخبر شوند. معمولاً، قرصقرمزها با نقایص یا اختلالات در سیستم مواجه میشوند یا ممکن است با فراتر رفتن از محدودیتهای انسانی، خود را از قید و بندهای فیزیکی رها کنند. در هر یک از این موارد، سایر قرصقرمزها آنها را پیدا کرده و آزادی را به آنها پیشنهاد میکنند.
عملکرد قرص قرمز #
"قرصی که خوردی بخشی از یک برنامهی ردیابی است. این قرص طوری طراحی شده که سیگنالهای ورودی/خروجی تو را مختل کند تا بتوانیم موقعیتت را بهدقت شناسایی کنیم."
مورفیوس به نیو
این اصطلاح از رنگ قرص مجازیای گرفته شده است که یک مأمور هاورکرافت (که درون ماتریکس بهعنوان یک آواتار بازپیکربندی شده است) به انسانی که هنوز درون ماتریکس زندگی میکند، میدهد. در حقیقت، این قرص یک برنامهی ردیابی است که سیگنال حامل ذهن انسانِ درون محفظه را مختل میکند، بهگونهای که اپراتور هاورکرافت میتواند محل دقیق محفظهای که بدن انسان در آن قرار دارد را شناسایی و با ارسال دستورات لازم، آن را از شبکه خارج کرده و فرد را بیدار کند. انسانهایی که بهطور ناگهانی از خواب بیدار میشوند، ظاهراً توسط داکباتها مرده تلقی میشوند. این رباتها آنها را از کابلهای متصل به بدنشان جدا کرده و از محفظهشان به درون فاضلابهای متروکهی شهرهای باستانی انسانها تخلیه میکنند، جایی که خدمهی هاورکرافت آنها را پیدا و نجات میدهند.
محدودیتهای آزادی از ماتریکس #
گروه مقاومت معمولاً قاعدهای دارد که تنها افراد را قبل از رسیدن به سن معینی از ماتریکس آزاد کند. خارج کردن یک قرصآبی که برای مدت طولانی در ماتریکس زندگی کرده است، ممکن است برای او چنان شوکآور باشد که منجر به جنون یا حتی خودکشی شود، چراکه نمیتواند خود را با شرایط کاملاً متفاوت دنیای واقعی وفق دهد. زمانی که نیو برای اولین بار با واقعیت دنیای واقعی و ماتریکس روبهرو میشود، دچار تشنج میشود و سایفر با نگرانی میگوید که “الان میترکه”، که نشان میدهد مرگ قرصقرمزها بر اثر ناتوانی در هضم حقیقت امری غیرمعمول نیست. با این حال، استثناهایی نیز وجود دارد، مانند زمانی که مورفیوس مجبور شد نیو را علیرغم انکار اولیهی او از حقیقت، آزاد کند، زیرا مورفیوس واقعاً باور داشت که او “برگزیده” است.
تحولات جدید در عملکرد قرص قرمز #
شصت سال پس از پایان جنگ با ماشینها (وقایع پایانی فیلم انقلابهای ماتریکس)، باگز نسخهی برنامهای مورفیوس را با یک قرص قرمز تغذیه میکند تا بتواند همراه او از ماتریکس خارج شود. این اتفاق نشان میدهد که در نسخهی جدید ماتریکس، قرص قرمز به برنامههای دوستانه نیز اجازهی خروج از ماتریکس را میدهد. پس از مصرف قرص قرمز، مورفیوس از ماتریکس خارج شده و ابتدا در سیستم کشتی باگز قرار میگیرد تا زمانی که در نهایت در قالب یک فرم نانوبات ظاهر شود. پس از مصرف قرص قرمز، هم نیو و هم مورفیوس دچار سرگیجه و بیقراری میشوند تا زمانی که از ماتریکس خارج شوند.
نجات ترینیتی و چالشهای قطع اتصال او #
هنگام نجات ترینیتی که پس از مرگ دوباره احیا شده بود، نیو و متحدانش مجبور شدند بدن او را از ماتریکس جدا کنند، درحالیکه ذهنش هنوز درون آن متصل بود. برای انجام این کار، آنها مجبور شدند با استفاده از یک ذهن دومِ سازگار، یک مسیر جایگزین ایجاد کنند. در این مدت، ذهن دوم به آواتار ترینیتی درون ماتریکس منتقل شد و حتی کنترل آن را برای مدتی بهدست گرفت. پس از آنکه بدن ترینیتی از محفظه جدا و به کوجاکو متصل شد، دو ذهن از هم جدا شدند. ساتی اظهار میکند که چون او و کوجاکو در حال انتقال آگاهی ترینیتی به کشتی باگز هستند، دیگر نیازی به مصرف دوبارهی قرص قرمز توسط ترینیتی نیست.
تواناییها و زندگی شخصی #
پس از مدتی، قرصقرمزهایی که بهدرستی از ماتریکس آزاد شدهاند، کمکم با شرایط سخت و خشن دنیای واقعی سازگار میشوند و در زایان بهعنوان اعضای جدید پذیرفته میشوند. بسیاری از قرصقرمزها، در صورت وجود فرصت، به خدمهی کشتیها میپیوندند و بهعنوان مأموران زایان آموزش میبینند، درحالیکه برخی دیگر جایگاه خود را مستقیماً درون زایان پیدا میکنند.
هویت جدید قرصقرمزها #
برای ایجاد یک هویت جدید، قرصقرمزها معمولاً یک نام مستعار تککلمهای بر اساس ترجیحات شخصی خود انتخاب میکنند. این نام میتواند به فلسفه، اسطورهشناسی، مذهب، طبیعت، ادبیات، فرهنگ، فناوری یا علوم کامپیوتر اشاره داشته باشد. یک مثال رایج از این موضوع، هکرهایی هستند که درون ماتریکس فعالیت داشتند و نام هکری خود را بهعنوان هویت جدیدشان حفظ میکنند. البته، برخی ممکن است همچنان نام قبلی خود را نگه دارند. در هر دو حالت، ماموران همچنان قرصقرمزها را با نام خانوادگی قرصآبیشان خطاب میکنند، مانند “آقای اندرسون” که مامور اسمیت برای نیو استفاده میکند، یا “آقای ریگان” که برای سایفر به کار میرود.
تمایل به بازگشت به ماتریکس #
گاهی، یک قرصقرمز ممکن است بخواهد به زندگی ظاهراً راحتتر درون ماتریکس بازگردد، حتی با وجود آگاهی از ماهیت فریبندهی آن. این موضوع میتواند بهعنوان ابزار فریب یا تطمیع مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که مامور اسمیت برای سایفر انجام داد. با این حال، در بازی آنلاین ماتریکس، مامور گری فاش میکند که هیچ فرآیندی برای بازگرداندن یک انسان آزادشده به نیروگاه وجود ندارد.
بازگشت به ماتریکس و تفاوتهای قرصقرمزها #
در میان تمامی ساکنان زایان، تنها افرادی که درون ماتریکس متولد شدهاند، میتوانند بهعنوان مأمورانی که قادر به ورود مجدد به ماتریکس هستند، فعالیت کنند، زیرا آنها دارای درگاه ذهنی هستند که اجازه میدهد ذهنشان دوباره به شبکه سیگنال ماتریکس متصل شود. بهجز افرادی که خودشان توانستهاند حقیقت را کشف کنند، تمامی انسانهایی که از ماتریکس فرار کردهاند، باید قرص قرمز یا چیزی مشابه آن را مصرف کرده باشند. گمان میرود که کدنویسی آواتار یک قرصقرمز با یک قرصآبی متفاوت است، که این امر باعث میشود ماموران بتوانند آنها را در مناطق حساس بهراحتی شناسایی کنند.
تواناییهای قرصقرمزها در ماتریکس #
هنگامی که قرصقرمزها دوباره وارد ماتریکس میشوند، آگاهی آنها از واقعیت مجازی به آنها اجازه میدهد که قوانین ماتریکس را دور بزنند و از محدودیتهای فیزیکی عبور نمایند. البته، این کار نیاز به تمرین و مهارت دارد.
از جمله تواناییهای رایج قرصقرمزها هنگام اتصال به ماتریکس:
- سرعت، قدرت و چابکی غیرطبیعی
- پریدنهای فوقالعاده بلند
- ویژگیهای فیزیکی تقویتشده که قوانین فیزیک را به چالش میکشند
قرمزقرصها همچنین به منابع خاصی دسترسی دارند، از جمله:
- مهارتهایی که مستقیماً به ذهن آنها دانلود میشود
- سلاحها و تجهیزات که توسط اپراتورهای دنیای واقعی برایشان فراهم میشود
با این حال، هیچ قرصقرمزی بهجز برگزیده تا به حال نتوانسته است در مبارزهای مستقیم با یک مامور پیروز شود.