مصاحبه با آنجلا بارسون سرپرست جلوههای بصری استودیو بلوبولت - فیلم کلاود اطلس
این مصاحبه توسط وینست فرِی (VINCENT FREI) در بهمن ماه 1391 انجام و در شهریور ماه 1395 ترجمه شده است
چگونه استودیو بلوبولت (BlueBolt) درگیر این فیلم شد؟
بعد از این که دَن گلَس (Dan Glass) فیلم بانوی آهنین (THE IRON LADY) را تماشا کرد، میخواست بداند که چه کسی جلوههای بصری قسمتهای بدن مصنوعی را انجام داده، و استفان سرِتی (Stephane Ceretti) که سالها یکدیگر را میشناختیم، ما را به وی معرفی کرد.
همکاری با واچووسکیها (The Wachowskis) و تام تایکوِر (Tom Tykwer) چگونه بود؟
ما با استفان سِرِتی کار میکردیم، و ارتباط مستقیمی با هیچکدام از کارگردانها نداشتیم.
چه کاری را در این فیلم انجام دادید؟
ما روی اصلاح مشکل قسمتهای مصنوعی بدن بعضی از شخصیتها کار کردیم، همچنین برخی از ویژگیهای ظاهری شخصیتها را نیز مانند چشمان و ابروها تغییر دادیم.
چگونه کار خود را در این فیلم پیش بردید؟
قبل از این که پلانهای اصلی گرفته شوند، ظاهر شخصیت را طراحی و توسعه میدادیم و برای به عنوان ظاهر نهایی تایید میشد.

میتوانید درباره جزئیات بهبود گریم بازیگران بگویید؟
هر شخصیت بسته به وسعت و دامنه کار نیاز به نوع خاص گریم داشت. پیچیدهترین شخصیتی که کار کردیم مدیر هتل بود، که نقش آن را تام هنکس (Tom Hanks) بازی میکرد. گریم او نیاز به کار گستردهای داشت تا وی به طور طبیعی شبیه یک فرد میان سال به نظر بیاید. فایلهای اصلی که به دست ما میرسید شخصیتی با کلاه گیس بی مو و چسب گریم که گاهی در اطراف شقیقه، بینی، دهان و گردن دیده می شد، بود. چالش ما حذف این مشکلات همراه با اضافه کردن لکههای خورشیدی یا کک و مک برای بافت پوست بود.
با توجه به ماهیت حرکتی سر بازیگر نیاز بود که سر او بصورت سه بعدی روتو انیمیت (roto animated) شود. با این مدل انیمیت شده ما قادر بودیم که بافت آماده شده را روی آن قرار داده و پوست جدید بسازیم. سپس این بافت با فایل اصلی به دقت ترکیب و کامل میشد.

از چه نرمافزاری برای اصلاح گریم استفاده کردید؟
کار عمدتا با استفاده از نرمافزار نوک (Nuke) انجام شد.

چشمگیرترین اصلاحاتی که انجام دادید چه بود؟
شخصیت مسئول بایگانی با بازی جیمزدیآرسی (James D’Arcy)، نیاز به کار زیادی روی پیشانی که بیرون زده بود و چشمان عمیق، به همراه تغییر چشمانش و تغییر شکل ابروهایش برای اینکه بیشتر شبیه آسیاییها شود، داشت. لازم بود که چشمانش را برای بیرون آوردن از سایهای که پیشانیاش ایجاد میکرد، دوباره بسازیم. چندین پلان در این سکانس بود که نیاز به حفظ تداوم داشت و این یکی از بزرگترین چالشهای ما بود.

بزرگترین چالشی که در این فیلم داشتید چه بود، و چگونه آن را انجام دادید؟
در این نوع کارها، همیشه نکتهی مهم توجه به جزئیات است. شما روی نقاطی مثل چشمها یا دهان کار میکنید که مورد تمرکز دوربین است، پس کار نهایی باید کامل و بدون نقص باشد. توجه زیادی به پیچیدگیهای تن رنگی و بافت پوست میشود. و ما مجبور بودیم که به طور مداوم پلانهای یک سکانس را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که تداوم کارمان از بین نرود.
پلان یا سکانسی در این فیلم بود که باعث بیخوابی شما شود؟
خیر.

چه مدت زمانی روی این فیلم کار کردید؟
ما روی فیلم کلاود اطلس حدود سه ماه کار کردیم
چند پلان در این پروژه انجام دادید؟
حدود هفتاد پلان را در این فیلم با کار بر روی هفت شخصیت (The Archivist, Mephi, Ankor Apise, Seer Rhee, Rufus Sixsmith, the Concierge and the Hotel Manager) کامل کردیم.
تیم شما متشکل از چند نفر بود؟
ما شش هنرمند جلوههای بصری بودیم که روی پلانها کار کردیم.
پروژهی بعدی شما چیست؟
در حال حاضر روی (Long Walk to Freedom) فیلم زندگینامه نلسون ماندلا (Nelson Mandela) به کارگردانی جاستین چادویک (Justin Chadwick) و تهیه کنندگی دیوید تامسون (David Thompson) و آنانت سینگ (Anant Singh) کار میکنیم.
همچنین روی فیلم (Belle) به کارگردانی اما آسانته (Amma Asante) و تهیه کنندگی دامیِن جونز (Damien Jones)، و سریال تلویزیونی شش قسمتی برای بیبیسی2 به نام (Peaky Blinders)، مشغول به کار هستیم.
برخی از تصاویر توسط مترجم برای ارائه بهتر مثال در رابطه با مصاحبه اضافه شدند.
مترجم: محسن قهرمانی
نام فیلم: کلاود اطلس (Cloud Atlas)
کارگردانان:
لیلی واچووسکی (Lilly Wachowski)
لانا واچووسکی (Lana Wachowski)
تام تایکوِر (Tom Tykwer)
سال اکران: 2012
بودجه: 128.5 میلیون دلار آمریکا
بازیگرانی چون (تام هنکس، هاله بری، جیم برادبِنت) نقشهای متعددی را در حماسهای که به وسعت پنج قرن است، ایفا میکنند. وکیلی که در سال 1849 یک برده را از طریق دریا در جزایر اقیانوس آرام فراری میدهد. یک آهنگساز فقیر که در دوران قبل از جنگ جهانی دوم در بریتانیا، در تلاش برای اتمام شاهکار موسیقی خود قبل از اینکه عکس العمل اعمال گذشتهاش دامن او را بگیرد، است. یک کارگر مهندسی ژنتیک در سال 2144، به هیجان و احساسات ممنوع شده برای انسان در آن زمان پی میبرد، و … . با به دنیا آمدن روحها و خلق مجدد آنها در طول زمان، آنها عهد و میثاق خود را با انتقال دادن به یکدیگر تمدید میکنند.

