مرور فیلم فروشنده – وندی آید

این مرور (review) توسط وندی آید (Wendy Ide) در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ نوشته در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۶ ترجمه شده است

  • مرور فیلم فروشنده – وندی آید
[fancy_heading h1=”0″ style=”line”][/fancy_heading]

اصغر فرهادی کارگردانی نیست که بخواهد مضمون نمادین خود را پنهان کند. تصاویر در این درام جذاب، در مورد زوج بازیگری است که زندگی مشترک آنها وقتی که همسر در خانه جدیدشان مورد تجاوزی سخت قرار می گیرد، مورد آزمون واقع می شود، بسیار آشکار است. شاید فرهادی نیز بوق هشدار را به صدا درآورده است. در فیلم نمایش تئاتر مرگ فروشنده از آرتور میلر به زبان فارسی نیز دیده می شود. عجز و نا امیدی ویلی لومان همانند یک کرم بعد از اصلاح ارزان قیمت به فیلم سرایت کرده است. و دلیل این که رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) مجبور به اسباب کشی در همان وهله اول هستند. آپارتمان متعلق به خودشان در حال فروریختن است. ترک هایی که در خانه آنها بوجود می آید استعاره ای از ترک ها و مشکلاتی است که در زندگی خانوادگی آنها بوجود می آید.

ممکن است برای یک نویسنده – کارگردان با مهارتی کمتر از فرهادی، این کمبود ظرافت موقعیتی، مشکل ساز شود. اما فرهادی که دومین اسکار غیر انگلیسی خود را با این فیلم بدست آورد، (اولین اسکار برای فیلم جدایی نادر از سیمین)، استعدادی بی نظیر برای پیمودن و بدام انداختن ما با آشکار ساختن به موقع که ماهرانه داستان را حول محورخود تغییر می دهد، دارد. در حالی که ممکن است دومین جایزه اسکار او جنبه سیاسی داشته باشد، فرهادی تصمیم به تحریم مراسم در پاسخ به ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا به دستور دانولد ترامپ گرفت، بدون شک این فیلم سزاوار جایزه اسکار بود. گویا هیچ کارگردانی زبردست تر از او در دست یابی و آشکار کردن داستان های مردم عادی وقتی که درام زندگی آنها در حال جاری شدن است، وجود ندارد.

نویسنده: وندی آید

مترجم: محسن قهرمانی

  • درباره فیلم
نام فیلم: فروشنده (Salesman)
کارگردان: اصغر فرهادی (Asghar Farhadi)
سال تولید: ۲۰۱۷
بعد از ترک برداشتن سازه آپارتمانشان و خطر فرو ریختن، عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی)، زوجی جوان ساکن تهران، باید به آپارتمانی دیگر نقل مکان کنند. وقتی که مستقر شدند، یک فوران خشونت بار که در ارتباط با مستاجر قبلی خانه جدیدشان است زندگی آنها را به طرز چشمگیری تغییر می دهد، که موجب تنش میان زن و شوهر می شود.
نقد فیلم فروشنده – حمیدرضا نیتی
نقد فیلم تنگه ابوقریب – سید بهنام حسینی
نقد فیلم خجالت نکش – سید بهنام حسینی
نقد فیلم به وقت شام – سید بهنام حسینی
نقد فیلم امیر – سید بهنام حسینی
نقد فیلم لاتاری – سید بهنام حسینی
نقد فیلم چهارراه استانبول – سید بهنام حسینی
نقد فیلم عرق سرد – سید بهنام حسینی
نقد فیلم بمب، یک عاشقانه – سید بهنام حسینی
نقد فیلم فروشنده – حمیدرضا نیتی
نقد فیلم هتل بزرگ بوداپست – حمیدرضا نیتی
نقد و بررسی فیلم پرسونا – مرتضی باقری
نقد فیلم دانکرک – حمیدرضا نیتی
نقد فیلم دانکرک – عدنان فلاحی
مرور فیلم بلیدرانر ۲۰۴۹ – برایان تالِریکو
نقد و بررسی فیلم پالپ فیکشن – مرتضی باقری
نقد و بررسی فیلم سرگیجه – راجر اِبرت
نقد و بررسی فیلم باگزی – راجر اِبرت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا